Släp

BE & B96

Kom igång idag

Bra att veta

Bilarna blir tyngre och tyngre, precis som många släp. Därför kan det vara praktiskt att kunna framföra ekipage tyngre än de 3500 kg den vanliga behörigheten tillåter. Därför erbjuder vi utbildningar för utökat B-körkort (B96) samt BE-körkort. Om du undrar ifall du behöver ta körkort för tungt släp eller utökad behörighet B kan du använda Transportstyrelsens Släpvagnskalkylator för att ta reda på det. Här på Prima Trafikskola har vi tillgång till stora utrymmen på den centralt belägna halkbanan på Trafikcenter Norrköping som vi också driver. Där kan du i lugn och ro öva på backning under tider då det är svårt att hitta otrafikerade platser på annat håll.

Utbildningen börjar med 8 timmars lärarledd teori, sen tränar vi på att manövrera mopeden på en bana. Då får du lära dig att göra säkerhetskontroll, balansera mopeden, starta, stanna och köra mellan koner. Sedan fortsätter vi träna i tätbebyggt område och i landsbygdstrafik. Du och din trafiklärare kommunicerar genom högtalare och mikrofon i hjälmarna.

Fyll i uppgifter

Slutför köp

B96 – paketet

4 500 kr

Delbetala med Klarna

BE – paketet

5 800 kr

Delbetala med Klarna

Vägen till körkortet

Här ger vi dig en överblick över vad du kan göra redan idag, viktiga moment under utbildningens gång och vad du behöver tänka på när du närmar dig slutet.

Körkortstillstånd

Du behöver endast ansöka om körkortstillstånd om du ska ta BE-körkort. Här kan du ansöka om körkortstillstånd. Syntest kan du sedan utföra hos oss 200:-.

Planering

Vi lägger upp en körkortsutbildning utefter dina förutsättningar och schema samt bokar in hela din utbildning.

Välj paket

Välj den utbildning som passar dig.

Teori- och körprov

Väljer du att ta B96 så är det endast en uppkörning. Väljer du BE-körkort så avlägger du ett teoriprov och en uppkörning.

Nu har du körkort!

Vägen till körkortet

Körkortstillstånd

Välj paket

Välj ett paket som passar dig eller plocka ihop det du vill ha i din utbildning. I våra paket finner du allt du behöver för ditt körkort så som teori, körlektioner, risk 1 och risk 2.

Planering

Teori- och körprov

Nu har du körkort!

Våra priser

B96-paket

4 500 kr

BE-paket

5 800 kr

Trafikverkets avgifter

Körprov (utökad B-behörighet)

800 kr

Körprov (BE-behörighet)

1 650 kr

Teoriprov

325 kr

Fotografering i samband med prov

80 kr

Tillverkning av körkort

250 kr

Vanliga frågor - Släp

Du behöver ha ett svenskt körkort och därmed vara minst 18 år gammal för att ta ditt körkort för släp.
Ja, har du glasögon eller linser så behöver du göra ett godkänt syntest med dessa. Kravet är då också att du alltid måste köra med glasögon eller linser.
Om du själv eller någon bekant har ett mindre släp som du får köra på ditt B-körkort så är det bra att träna på exempelvis stora parkeringar för att få lära dig hur det fungerar när du till exempel backar. Ett litet släp är i regel svårare att backa med än ett stort.
På ett B-körkort får du köra bil och släp med sammanlagda högsta totalvikt om 3500 kg där släpets högsta totalvikt får vara 750 kg. Med ett BE-körkort får man köra personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på max 3500 kg samt ett eller flera släp kopplade. Släpet eller släpen får ha en sammanlagd totalvikt om 3500kg.
Med ett B96 körkort får du dra ett släp på mer än 750 kg i totalvikt. Släp och bil får tillsammans ha en maximal totalvikt om 4250 kg.

Se alla frågor om introduktionsutbildning

Få mer tid att betala med Klarna!

Hos oss kan du delbetala med Klarna, så du inte behöver skjuta upp körkortet!

Klarna

Få mer tid att betala med Klarna!

Hos oss kan du delbetala med Klarna, så du inte behöver skjuta upp körkortet!

Klarna

Kontaktformulär

Fyll i formuläret så hjälper vi dig med ditt ärende

Välkommen till Prima Trafikskola!

Nygatan 31, 602 34 Norrköping

OBS!

Utbildningen utförs på Prima halkbana, Lindövägen 80.